Mathematical abilities and the success of getting a place at Universidad Nacional de Ingeniería, of the secondary 5th grade students
DOI:
https://doi.org/10.51431/bbf.v9i4.648Keywords:
Mathematical Competences, Success, Self-esteem, Motivation, KnowledgeAbstract
Objective: To identify the relationship of the mathematical competencies developed in the success of entering the UNI, of the students of the fifth year of secondary school. Materials and Methods: The study is quantitative correlational design, the entrance notes were used and a questionnaire was applied to 76 students, being processed by SPSS, to find the correlation the Spearman Rho was used. Result: The variables mathematical competencies and the success of admission to UNI are related to Rho = .712 good. Likewise, regarding the specific hypotheses, a significant relationship could be verified between the variable mathematical competences and the dimensions of self-esteem, motivation and knowledge of the subjects, the majority of which consider that they have an adequate level in these categories, which are reinforced by the good students mathematical competencies, necessary to face an admission exam. Conclusions: Mathematical competencies are associated with adequate success in college for high school students; however, the points of view of the sample do not represent the highest levels.Downloads
References
Cázares, M. (2015). Competencias de Matemáticas de los Estudiantes del Instituto Valladolid Preparatoria de Morelia como aspirantes universitarios (Tesis Posgrado) Universidad de Oviedo, España. Recuperado en: http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/37371/6/TD_MarioAlbertoCazarezMeza.pdf.
Gualtero, M. (2016). Importancia del proyecto de vida, como eje motivacional para el ingreso a estudios superiores, en los estudiantes de los grados 10° y 11°, de la Institución Educativa Técnica La Chamba, del Guamo – Tolima (Tesis Posgrado) Universidad del Tolima, Colombia. Recuperado en: http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1668/1/IMPORTANCIA%20DEL%20PROYECTO%20DE%20VIDA.pdf.
La República (7 de diciembre de 2015). Estas son las universidades que tienen los exámenes de admisión más difíciles, según nuestros lectores. Recuperado en: https://larepublica.pe/educacion/724111-estas-son-las-universidades-que-tienen-los-examenes-de-admision-mas-dificiles-segun-nuestros-lectores-fotos.
INEI (2017). Perú: Línea de base de las principales indicaciones disponibles de los objetivos de desarrollo sostenible. Lima: Instituto Nacional de Estadística e Informática. Recuperado en: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1429/libro.pdf.
INEI (2014). Perú: Indicadores de Educación por Departamentos, 2001-2012. Lima: Instituto Nacional de Estadística e Informática.
INEI (2015). Encuesta Nacional a Egresados Universitarios y Universidades, 2014. Principales Resultados. Lima: Instituto Nacional de Estadística e Informática.
MINEDU (2017). El Perú en PISA 2015 Informe nacional de resultados. Lima: Ministerio de Educación.
Paredes, A. (2012). Método problémico para desarrollar competencias matemáticas en las alumnas del primero de secundaria de una Institución Educativa del Callao (Tesis Posgrado) USIL, Lima, Perú.
Penengo, V. (2015). El ingreso a la Vida Universitaria. Un recorrido incierto. Montevideo: Universidad de la República de Uruguay. Recuperado en: https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/7842/1/Penengo%2C%20Valentina.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Enrique Arturo Delgado Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.