Transformational leadership and educational management in secondary level educational institutions - Ugel Maynas - Loreto, 2018
DOI:
https://doi.org/10.51431/bbf.v9i4.652Keywords:
Transformational leadership, educational, institutional, administrative, pedagogical and community managementAbstract
Objective: To determine the relationship between managerial transformational leadership and educational management in secondary public educational institutions, UGEL Maynas-Loreto, 2018. Materials and Method: It is a correlational investigation that applied a questionnaire in reference to the variable X and Y, with a sample of 84 teachers, whose information collected was processed in the SPSS program. Results: It presents a joint relationship of 0.909 that establishes a joint relationship between the variables studied. Likewise, a ratio of 0.900 was established; 0.937; 0.894 and 0.931 which refer to the relationship between transformational leadership with institutional, administrative, pedagogical and community management, respectively. Conclusion: the relationship of the variables is confirmed, it occurs at a medium level, it achieves the same intensity of development in the dimensions (institutional, administrative, pedagogical and community).Downloads
References
Calle, C. (2008). Relación entre el liderazgo transformacional y la gestión institucional de los directores del nivel secundario de las Instituciones Educativas Públicas de la Región Callao. (Tesis de Licenciatura). Universidad Enrique Guzmán y Valle - La Cantuta, Lima, Perú
García, G. (2015). Liderazgo del personal directivo en la gestión de conflictos organizacionales, Institución Educativa "César Vallejo", Iquitos – 2015 (Tesis Magisterial). UNAP, Iquitos, Perú.
Leithwood, K. (2004). El liderazgo con éxito. El liderazgo educacional transformador en un mundo de políticos transaccionales. España: ICE Deusto.
Martin, F.; Cammaroto, A.; Neris, L. y Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados. Actualidades Investigativas en Educación, 9 (2), 1-27. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44713058008.pdf.
Martínez, Y. (2007). El liderazgo transformacional en la gestión educativa de una institución educativa pública en el distrito de Santiago de Surco (Tesis Magisterial). PUCP, Lima, Perú.
Minedu (2007). Proyecto Educativo Nacional al 2021. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/PEN-2021.pdf.
Mumford, M. et al. (2000). Leadership skills: Conclusions and future directions. Leadership Quarterly, 11. Recuperado de http://connection.ebscohost.com/c/articles/2987733/leadership-skills-conclusions-future-directions.
Murillo, J (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (4), 11-24. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2.pdf.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2014). Resultados de PISA 2012 en Foco. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA2012_Overview_ESP-FINAL.pdf.
Page, M. et al. (1990). Hacia un modelo casual del rendimiento académico. España: CIDE.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Julia Antonieta Alarcón Aliaga, Abelardo Rodolfo Campana Concha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.