Pedagogical Accompaniment and Learning Quality of the Communication Area in sixth grade students

Authors

  • Flor Zoila Patricio Manrique Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú
  • Abelardo Rodolfo Campana Concha Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.637

Keywords:

Pedagogical Accompaniment, Learning, Communication, Coordination, Process, Counseling

Abstract

Objective: To analyze the relationship present in the pedagogical accompaniment and the learning of the Communication Area in 6th grade students in primary level educational institutions, Cercado Huaral, 2018. Material and Method: It is a correlational study, which considered as instruments a questionnaire and minutes for the pedagogical accompaniment a questionnaire and learning of the area of communication, respectively, addressed to a sample of 76 students, later processed in the SPSS program. Results: Most of the sample (68,4%) qualifies as fair, while 71,1% reached the expected achievement in learning the area of communication. This allows us to understand that the development of the pedagogical accompaniment has a medium approval, which is related to the learning of the students of the communication course whose qualifications are not outstanding. Conclusion: The average satisfaction of the accompaniment and its dimensions, teacher management coordination, teaching-learning process and personalized advice, prevents students from having outstanding qualifications in the communication course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flor Zoila Patricio Manrique, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú

Estudiante de Maestría Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Abelardo Rodolfo Campana Concha, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú

Docente Universidad Nacional Mayor de San Marcos

References

Gamarra, A. (2015). Las actividades de aprendizaje en el desarrollo de las competencias del área de comunicación en las unidades de aprendizaje del nivel secundario. PUCP.

Mairena, E. (2015). Acompañamiento pedagógico y desempeño de los docentes noveles en los departamentos de física y tecnología educativa de la facultad de educación e idiomas. http://repositorio.unan.edu.ni/1434/1/4428.pdf.

Minedu (2018). Evaluación PISA 2018. http://umc.minedu.gob.pe/resultadospisa2018/.

Portela, A. (2014). Implementación de un instrumento de evaluación de desempeño laboral docente y su impacto en el clima organizacional del colegio Colombo Galés (Guayamaral – Bogotá) Plan de mejoramiento. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8650/PROYECTO%20DE%20GRADO.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Rengifo, A. (2016). Evaluación del programa Estratégico logros de aprendizaje y su relación con los aprendizajes significativos en las áreas de comunicación y matemática de los estudiantes del segundo grado de primaria en la I.E 0180 Señor de los Milagros.

Resolución Viceministerial N° 169 -2019- Minedu. Diario Oficial El Peruano, Lima, Perú, 13 de julio de 2019.

Rivera, M. (2012). Clima de aula y logros de aprendizaje en Comunicación Integral del Quinto Grado de 4 Instituciones Educativas de Ventanilla.

Rodríguez, J., Leyva, J. y Hopkins, A. (2016). El efecto del programa acompañamiento pedagógico sobre los rendimientos de los estudiantes de escuelas públicas rurales del Perú. Editorial PUCP.

Ruíz, D. (2015). Incidencia del Acompañamiento Pedagógico en el desempeño de los docentes de educación secundaria del Colegio Liceo Franciscano, ubicado en el distrito No. 1 de la ciudad de Managua. http://repositorio.unan.edu.ni/1266/1/47422.pdf.

Published

2020-09-30

How to Cite

Patricio Manrique, F. Z., & Campana Concha, A. R. (2020). Pedagogical Accompaniment and Learning Quality of the Communication Area in sixth grade students. Big Bang Faustiniano, 9(3). https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.637

Issue

Section

Artículos