The management leadership and teaching performance at the secondary level in the public educational institutions of the Pachacámac district of the UGEL 01, 2018

Authors

  • Melissa Mónica Segil Rodríguez Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v10i2.672

Keywords:

Management lidership, performance teacher

Abstract

Objective: To determine the relationship between managerial leadership and teacher performance at the secondary level in the public educational institutions of the Pachacámac district of UGEL 01, 2018. Method: The research is basic, descriptive and correlational with non-experimental design; the sample consisted of 24 executives, 72 teachers and 94 students of the 4th and 5th grade of the secondary level of the 15 public educational institutions of the Pachacámac district, an interview guide was applied for the directors, a questionnaire for the teachers and another questionnaire for the students. Results: The relationship between the variables and the verification of the hypotheses raised was demonstrated by demonstrating that there is a relationship between the leadership and the teaching performance at the secondary level in the public educational institutions of the Pachacámac district of the UGEL 01, 2018. Conclusion: The leadership leadership presents a significant relationship with the teaching performance at the secondary level in the public educational institutions of the Pachacámac district of the UGEL 01, 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castañeda Martínez, L. (2005). Un Plan de Formación en Liderazgo para jóvenes. (E. PODER, Ed.) Panorama.

Cuenca, R., Montero, C., Ames, P., & Rojas, V. (2011). Hacia una propuesta de criterios de buen desempeño. Estudios que aportan a la reflexión, al diálogo y a la construcción concertada de una política educativa. (C. N. Educación, Ed.) Lima, Perú.

Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago de Chile: Área de Educación Fundación Chile.

Leithwood, K., Seashore Louis, K., Anderson, S., & Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning: A review of research for the learning from leadership project. New York, NY: The Wallace Foundation.

MINEDU. (2014). Marco del Buen Desempeño Docente. Lima, Perú.

Rojas Landa, V. C. (2017). EL liderazgo del director y el desempeño docente en la Institución Educativa Javier Heraud del distrito de San Juan de Miraflores - 2014. Tesis para optar el grado académico de Magíster en Educación con Mención en Gestión de la Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú.

Zarate Ramírez, D. (2011). Liderazgo directivo y el desempeño docente en instituciones educativas de primaria del distrito de Independencia, Lima. Tesis para optar el grado académico de Magíster en Educación con Mención en Administración de la Educación Universitaria, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú.

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: Claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2). Recuperado el 13 de febrero de 2019, de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/127/141.

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2). Recuperado el 13 de febrero de 2019, de https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/112/140.

Castro Valles, A. (2015). Competencias Administrativas y Académicas en el Profesorado de Educación Media Superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(64), 263-294. Recuperado el 15 de setiembre de 2019, de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v20n64/v20n64a13.pdf.

Hunt, B. (2009). Efectividad del desempeño docente. Una reseña de la literatura internacional y su relevancia para mejorar la educación en América Latina (1ra ed.). Santiago, Chile: San Marino. Recuperado el 5 de abril de 2018, de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/3093/Hunt-Efectividad%20del%20desempe%c3%b1o%20docente%20Una%20rese%c3%b1a%20de%20la%20literatura%20internacional%20y%20su%20relevancia%20para%20mejorar%20la%20educaci%c3%b3n%20en%20Am%c3%a9rica.

Raxuleu Ambrocio, M. (2014). Liderazgo del director y desempeño pedagógico docente. Sololá, Guatemala. Recuperado el 15 de noviembre de 2019, de http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2014/05/09/Raxuleu-Manuel.pdf.

Published

2021-11-12

How to Cite

Segil Rodríguez, M. M. (2021). The management leadership and teaching performance at the secondary level in the public educational institutions of the Pachacámac district of the UGEL 01, 2018. Big Bang Faustiniano, 10(2). https://doi.org/10.51431/bbf.v10i2.672

Issue

Section

Artículos