Comprehensive reading and critical thinking of the students of the Professional School of Obstetrics of the Faculty of Medical Sciences of the National University Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - 2021

Authors

  • Nora Arcelia Vásquez Imac Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima - Perú.
  • Abelardo Rodolfo Campana Concha Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima - Perú.

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v10i3.691

Keywords:

Comprehensive reading, Critical thinking

Abstract

Objective: To know the relationship between comprehensive reading and critical thinking of students. Materials and Method: It is a correlational investigation that evaluated two variables, applying two questionnaires to 140 students, for which it was necessary to apply a survey and knowledge test, whose responses required the SPSS statistic. Results: In the general hypothesis, he found a Rho = 0.542 which refers to the fact that a regular level of comprehensive reading is related to critical thinking sometimes applied. In the specific approaches, relationships were also confirmed between the first variable and the dimensions search for truth, mental breadth, capacity for analysis, being systematic, confidence in reason, curiosity and maturity to formulate judgments. Conclusion: There is a relationship between comprehensive (regular) reading and critical thinking (sometimes) at a very good level that shows that the reading level of the students in the sample is insufficient to develop critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12 (1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2415-09592020000100141&script=sci_arttext.

Córdova, D. (2019). Estrategias metodológicas y la comprensión lectora de textos expositivos en estudiantes de 1er. Grado de Educación Secundaria de la I.E. Fe y Alegría N°49 Paredes Maceda - Ventiséis De Octubre, Piura [Tesis de Maestría, Universidad de Piura].

Mendoza, P. (2015). La investigación y el desarrollo de pensamiento crítico en estudiantes universitarios [Tesis Doctoral, Universidad de Málaga]. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/11883/TD_MENDOZA_GUERRERO_Pedro_Luis.pdf?sequence=1.

Ministerio de Educación (2018). Evaluación PISA 2018 [Archivo PDF]. https://es.calameo.com/read/006286625977c1ced4d6c?view=slide&page=4.

Perea, L. (2017). Disposición hacia el pensamiento crítico y su relación con el rendimiento académico en estudiantes del curso de Metodología de la Investigación de una Universidad Privada de Lima Metropolitana [Tesis de Maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia].

Pineda, M. y Cerrón, A. (2015) Pensamiento crítico y rendimiento académico. Revista Horizonte de la ciencia, 5 (8), 105-110. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/299/312.

Salas, P. (2012). El desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer semestre del nivel medio superior de la Universidad Autónoma de Nuevo León [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León]. http://eprints.uanl.mx/3230/1/1080256466.pdf.

Published

2021-12-14

How to Cite

Vásquez Imac, N. A., & Campana Concha, A. R. (2021). Comprehensive reading and critical thinking of the students of the Professional School of Obstetrics of the Faculty of Medical Sciences of the National University Santiago Antúnez de Mayolo - Huaraz - 2021. Big Bang Faustiniano, 10(3). https://doi.org/10.51431/bbf.v10i3.691

Issue

Section

Artículos