Evaluation of the Administrative Management and its relation with the Teaching Performance in the Educational Institutions of the Secondary Level of the Network N ° 4 UGEL 7 - Santiago de Surco - Lima, 2016

Authors

  • Mima Ynes Bravo Yanapa Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Abelardo Rodolfo Campana Concha Universidad Nacional Mayor de San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.633

Keywords:

Evaluation, Administrative Management, Teaching

Abstract

Objective: Identify the link between administrative management and teaching performance in secondary level educational institutions. Materials and Method: It is a correlational investigation in which two variables were analyzed, applying two questionnaires to 306 students, whose information was processed in the SPSS program. Results: A high correlation of Rho = .798 was found, showing that administrative management affects teacher performance, mostly considered as indifferent, that is, they do not have a favorable or unfavorable opinion of it. Conclusion: The expectations of students are not fully met, referring to administrative management, such as guaranteeing teaching performance for an ideal teaching to the needs of high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mima Ynes Bravo Yanapa, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Estudiante de Maestría de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Abelardo Rodolfo Campana Concha, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Docente de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos

References

Guadalupe, C., León, J; Rodríguez, J. y Vargas, S. (2017). Estado de la Educación en el Perú. Análisis y perspectivas de la Educación Básica. Lima: Editorial GRADE.

MINEDU (2016). Guía para formular e implementar el Proyecto Educativo Institucional. Perú: Ministerio de Educación.

Oleas, M. (2012). Gestión administrativa y procesos académicos del colegio “Aurora Estrada de Ramírez” de la ciudad de Guayaquil. Diseño e implementación de un portal web que optimice la gestión de la institución (Tesis posgrado) Universidad de Guayaquil, Ecuador. Recuperado en: http://bit.ly/2Fa5H8P.

Palomino, C. (2012). El desempeño docente y el aprendizaje de los estudiantes de la Unidad Académica de Estudios Generales de la Universidad de San Martín de Porres (Tesis posgrado) UNMSM, Lima, Perú.

Pérez, J. (2010). Administración y Gestión Educativa desde la perspectiva de las Prácticas de Liderazgo y el ejercicio de los Derechos Humanos en la Escuela Normal Mixta “Pedro Nufio” (Tesis Posgrado) Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, Tegucigalpa, Honduras. Recuperado en: http://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/administracion-y-gestion-educativa-desde-la-perspectiva-de-las-practicas-de-liderazgo-y-el-ejercicio-de-los-derechos-humanos-en-la-escuela-nomal-mixta-pedro-nufio/.

Rojas, M. (2015). Estrategias que permitan mejorar la gestión administrativa de los directivos de los Centros de Educación Inicial Bolivariano del Municipio Pedro Gual, Estado Bolivariano de Miranda (Tesis Posgrado) Universidad Nacional Abierta, Venezuela. Recuperado en: http://biblo.una.edu.ve/docu.7/bases/marc/texto/t39633.

Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa 11 (2) . Recuperado en: http://www.redalyc.org/pdf/155/15512151004.pdf.

Subaldo, L. ( 2012 ). Las repercusiones del desempeño docente en la satisfacción y el desgaste del profesorado. Recuperado en: http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/24703/Tesis%20Doctorado%20%20Lucia%20Subaldo.pdf.

Tapia, A. y Loaiza, V. (2015). La gestión administrativa y desempeño docente de las instituciones educativas de la Ugel 01 – Maynas – 2014 (Tesis posgrado) Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, Iquitos, Perú.

Published

2020-09-30

How to Cite

Bravo Yanapa, M. Y., & Campana Concha, A. R. (2020). Evaluation of the Administrative Management and its relation with the Teaching Performance in the Educational Institutions of the Secondary Level of the Network N ° 4 UGEL 7 - Santiago de Surco - Lima, 2016. Big Bang Faustiniano, 9(3). https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.633

Issue

Section

Artículos