Style of management and quality of management in the Institución Educativa Domingo Mandamiento Sipan - Hualmay - 2017

Authors

  • Armando Graus Mesta Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Huaura – Perú.

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v9i4.653

Keywords:

Management style, management quality

Abstract

Objective. Know theirelationship between the management style and the quality of educational management in the Educational Institution Domingo Mandamiento Sipan - Hualmay - 2017. Materials and Method. Research of quantitative approach, basic type, relational level, non-experimental crosssectional correlational design, the population and sample consisted ofi60 teachers of the Educational Institution. Results 53% of teachers perceived a high educational management, likewise 60% felt a high management style, on the other hand when studying the dimensions of management styles it could be seen that 62% of teachers perceived an autocratic style, 57% democratic style and 63% liberal style Conclusions. When contrasting the research hypothesis with the non-parametric Spearman Rho test, it was found that there is a direct and significant relationship between the management style and the quality of educational management in the Educational Institution Domingo Mandamiento Sipan - Hualmay – 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arana, L. y Coronado, J. (2017). Liderazgo directivo y desempeño docente en una Institución Educativa Parroquial Distrito de San Isidro Lima – Perú. Tesis para Optar al Grado Académico de Maestro en Educación. Mención en Gestión Educativa. Escuela de Postgrado Universidad Marcelino Champagnat. Lima.

Ávila, R. (2010). Estadística Elemental. Lima, Perú: Estudio y Ediciones RA.

Gamarra, I. A. (2011). Estilos de gestión de los directivos y su relación con la calidad de la conducción de las instituciones educativas de ex variante técnica de la UGEL Nº 03 de Lima. Tesis para optar el Grado Académico de Maestría en Gestión de la Educación. Facultad de Educación Unidad de Post-grado. Universidad Nacional Mayor de San marcos. Lima.

Gómez, V. G. (2013). Incidencia del estilo de gestión escolar en el clima institucional. Buenos Aires, Argentina. Obtenido de http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC113015.pdf.

Ortiz, B.A. (2014). El liderazgo pedagógico en los procesos de gestión educativa en los centros de educación básica: Juan Ramón Molina, Las Américas Nemecia Portillo y José Cecilio del Valle, Municipio del Distrito Central. Tesis para obtener el Título de Máster en Gestión de la Educación. Universidad Pedagógica Nacional Francisco Marazán. Dirección de Posgrado. Tegucigalpa.

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. México D.F.: Limusa S.A.

Raxuleu, M. (2014). Liderazgo del director y desempeño pedagógico Docente. Tesis de Grado. Licenciatura en Pedagogía con orientación en Administración y Evaluación Educativas Facultad de Humanidades Universidad Rafael Landívar. Quetzaltenango. Guatemala.

Sorados, P. M. M. (2010). Influencia del liderazgo en la calidad de la gestión educativa. Tesis para optar el grado de Magíster en Educación con Mención en Gestión de la Educación. Facultad de Educación. Universidad nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Published

2020-12-30

How to Cite

Graus Mesta, A. (2020). Style of management and quality of management in the Institución Educativa Domingo Mandamiento Sipan - Hualmay - 2017. Big Bang Faustiniano, 9(4). https://doi.org/10.51431/bbf.v9i4.653

Issue

Section

Artículos